Robin Boström
Design Director
"Att vara på en byrå som har mod att rådge kunder utifrån vad vi faktiskt tror är bäst för dem, även om det är obekvämt, ser jag som ett framgångskoncept."
I vår studio ser vi design som mer än bara ett visuellt uttryck, det är en strategi för att skapa varumärkesidentiteter som både tillhör och utmanar inom sin bransch. Design är en central del av varumärkets kommunikation och erbjudande, och en avgörande faktor för att uppnå en distinkt position på marknaden. Därför behöver våra designidéer alltid utgå från genuina insikter, förankrade i varumärkets DNA, strategi och affärsmål.
I studion både skapar och förvaltar vi design, tillsammans med våra kunder ser vi till att identiteter växer och utvecklas över tid. Vårt team av designers och projekt- och produktionsledare jobbar med varumärkesidentiteter, rörligt material till fysiska enheter, webb och annat kommunikationsmaterial. Vi stävar alltid efter att skapa design som är lättbegriplig, träffsäker och enkel att använda. För det är endast värdefull när den nyttjas och uppskattas av sin målgrupp och bidrar till en sammanhållen upplevelse för mottagaren.
"Att vara på en byrå som har mod att rådge kunder utifrån vad vi faktiskt tror är bäst för dem, även om det är obekvämt, ser jag som ett framgångskoncept."
Tanken på att forma hela varumärken var väldigt lockande för mig - och något som jag tror att många inom mitt skrå ser som ett drömuppdrag. Från att sätta vad ett bolag ska heta, till hur det ska positionera sig, övergripande strategi och hur det ska upplevas visuellt och verbalt. Att vara på en byrå som har mod att rådge kunder utifrån vad vi faktiskt tror är bäst för dem, även om det är obekvämt, ser jag som ett framgångskoncept.
Det finns nog ingen typisk vecka hos oss utan blir nog snarare jag förvånad om den är sig lik. Vi gör allt från leda visuella workshops med kund för att forma en väg framåt i ett identitetsprojekt, till att animera brandfilmer. Uppdragen är alltså väldigt olika, men det som kanske är typiskt är att vi har ett högt tempo och behöver klara av att balansera den stora frihet vi har i våra projekt, med den tillit våra kunder faktiskt har för oss.
Jag har väl uteslutande varit i designbyråvärlden innan jag började på Bellbird – här hemma i Stockholm men också i USA där jag också pluggade en gång i tiden, något jag tror gynnat mig på flera plan. På senare år har jag mest fokuserat på identitet- och förpackningsdesign, vilket jag tycker är en kul balans i vardagen som tvingar en att tänka på olika sätt.
Prioritera idé och koncept – utan en övergripande idé som hanterar strategi blir designen vi gör mest en övning i vad vi tycker är snyggt och riskerar att missa det faktiska syftet som gör att kunden kommer till oss från början.
"I studion jobbar ett gäng projekt- och produktionsledare och designers. Här landar kreativa idéer som ska visualiseras, grafiska identiteter som ska utvecklas, filmer som ska produceras och allt möjligt inom grafisk formgivning."
I studion jobbar ett gäng projekt- och produktionsledare och designers. Här landar kreativa idéer som ska visualiseras, grafiska identiteter som ska utvecklas, filmer som ska produceras och allt möjligt inom grafisk formgivning.
Varje morgon sätter jag mig med en kopp kaffe och en bra spellista för att gå igenom vad som behöver göras. Därefter brukar mina dagar sluta lika varandra. Generellt sett går mina dagar ut på att säkerställa att våra projekt går enligt plan och att våra ambitiösa kunder får det de behöver. När jag får tid över avslutas mina dagar på en yogamatta.
Vi tror på näringslivet som en positiv kraft i samhället och är en byrå som skapar förutsättningar för modiga företag att lyckas. Vårt mål är att alltid arbeta med de mest spännande uppdragen för de mest ambitiösa företagen – från startup till storbolag.